Future / No Future

Die Zukunft ist ungewiss. Für den Umgang mit unsicherem Wissen finden wir in der Zukunftsforschung somit sicherlich Experten. Björn Theiss, Senior Consultant beim Zukunftsforschungsinstitut Z_Punkt, wird uns in seinem Vortrag einen Überblick über den methodischen Zugang zu möglichen Zukünften verschaffen. Mit ihm diskutiert der Videokünstler Paul Wiersbinski, der über neue Tendenzen der ‚Gamification’ spricht: über in Wissenschaft, Militär und in Wirtschaft (wie selbstredend in Kunst und Unterhaltung) zunehmend eingesetzte Simulationsmodelle und Video Games, die nicht länger abstrakt-symbolisch (z.B. in IQ-Tests) logisches Denken oder Problemlösungsverhalten bemessen, aber gänzlich bildlich, die Kompetenzen und Skills der Bewerber im Vollzug durchspielen.

Speaker:

Björn Theis  From Known Knows to Unknown Unknowns: An Overview of Methodological Approches to Futures

Paul Wiersbinski  Spaces of Control and Play
Due to the artificial set up of most contemporary exhibition spaces, I consider the relation of the audience towards a piece of art as a virtual experience, as the work is supposed to evoke intellectual thoughts and emotions within a space, which is considered to exist outside of society. The white cube is therefore close to a 3D grid or holodeck, in which visual information are only implemented in order to lead to another, unreal experience. This approach towards the creation of meaning is not purely rational but physically immersive within the actual haptic or virtual space and therefore offers a plausible alternative and enhancement towards text- and idea based signification within the natural sciences.